Actueel

Wat zegt de Bijbel?

 

 

Actueel: Inhoudsopgave

 

 

 

Dreigbrief Mieraskerk

Aanslag Mieraskerk

Journalisten in Urk en IJssel aangevallen

Berlijn bouwt Huis van Eén

Vaccineren of niet?

Jezus komt!

Als nu toch eens waar zou zijn!

En zij bekeerden zich niet!

__________________________________________________________________________

Wat zegt de Bijbel?

 

Dreigbrief bezorgd bij ds. A. Kort; Mieraskerk extra beveiligd

 

 

De Mieraskerk in Krimpen aan den IJssel heeft een dreigbrief ontvangen waarin staat dat de kerk in de brand gaat. De kerk wordt extra beveiligd door de politie en heeft inmiddels bekendgemaakt aangifte te gaan doen van bedreiging. Ondertussen heeft de Sionkerk op Urk besloten minder kerkgangers toe te laten omdat de veiligheid niet gegarandeerd kan worden.

Dreigbrief

Woensdagmorgen werd een dreigbrief bij ds. A. Kort bezorgd. In de brief wordt gedreigd dat de kerk in de brand gestoken gaat worden. Een woordvoerder van de oud gereformeerde gemeente in Nederland heeft bekend gemaakt dat de kerk later op donderdag met een verklaring zal komen. Eerder deze week ontplofte er al een vuurwerkbom bij de voorkant van de kerk. Deze raakte daardoor behoorlijk beschadigd.

Extra beveiligd

Nog steeds lijkt de situatie dus niet veilig te zijn, getuige de brief die bij de predikant werd bezorgd. De brief is gericht aan de hele kerk. De politie is meteen in actie gekomen en heeft mobiele beveiligingscamera’s bij de Mieraskerk geplaatst. Verder wordt er extra gesurveilleerd. Tijdens de komende kerkdiensten wordt de kerk voortdurend bewaakt door agenten. De kerk heeft aangifte gedaan. Dat deed men ook al na de ontploffing van de vuurwerkbom.

De Mieraskerk kwam afgelopen zondag landelijk in het nieuws nadat een kerkganger een journalist van RTV Rijnmond aanviel die vragen probeerde te stellen aan mensen die naar de kerk gingen. De kerk had namelijk, in navolging van de Sionkerk op Urk, haar deuren geopend voor alle leden. De man die de journalist aanviel is opgepakt en inmiddels weer vrijgelaten. Hij zal zich op een later moment moeten verantwoorden voor de rechter.

Sionkerk

Ook in de Sionkerk op Urk maken ze zich zorgen om de veiligheid van de kerkgangers. De situatie in de gereformeerde gemeente van het vissersdorp was afgelopen zondag vergelijkbaar met die van de Mieraskerk. Ook op Urk besloot de kerk om de deuren voor haar leden te openen en ook hier waren veel journalisten aanwezig. Er waren diverse incidenten waarbij onder meer een kerkganger een journalist aanreed met zijn auto. Diezelfde journalist werd geschopt door een aantal jonge mannen. Deze mannen behoorden echter niet tot de Sionkerk.

Inmiddels heeft de kerk besloten om komende zondag de gemeente op te delen in twee groepen. Tegenover Omroep Flevoland geeft een woordvoerder aan dat er signalen zijn dat de gebeurtenissen van afgelopen zondag zich zouden kunnen herhalen: “We willen dat bezoekers rustig naar een dienst kunnen komen, zonder dat ze lastiggevallen worden”, stelt hij.

Gevraagd naar de reden van dit besluit, antwoordt een woordvoerder volgens NU.nl dat dit is omdat er “signalen vanuit de overheid waren dat de veiligheid van de gemeenteleden niet voldoende kon worden gewaarborgd”. Gevraagd naar wat dit precies inhoudt, zegt hij dat zelf ook niet te weten en dat dit vanuit de overheid komt.

Bron: 01 april 2021 door Redactie CIP

_____________________________________________________________

Wat zegt de Bijbel?

Politie: knal bij Mieraskerk in Krimpen veroorzaakt door vuurwerk

 

In de nacht van maandag op dinsdag werden buurtbewoners opgeschrikt door een knal bij de kerk. De politie roept mensen die camerabeelden hebben op die te delen.

De explosie voor de deur van de Mieraskerk is vermoedelijk gefilmd. De beelden staan op de site van RTV Rijnmond. Het zou gaan om beelden van een beveiligingscamera. Op de beelden is te zien dat iemand iets neerlegt en vervolgens wegloopt. Daarna volgt een harde knal. Er komt veel rook vrij. De politie onderzoekt of de beelden authentiek zijn, aldus een woordvoerder.

De Mieraskerk kwam zondag in het nieuws omdat een verslaggever van RTV Rijnmond klappen kreeg toen hij verslag deed van de honderden kerkgangers die ondanks de coronaregels bij elkaar kwamen. Een 43-jarige man uit Krimpen aan den IJssel is daarvoor aangehouden. Hij is weer vrijgelaten en moet zich op een later moment verantwoorden bij de officier van justitie.

Bron: Nieuws.nl

_____________________________________________________________

Wat zegt de Bijbel?

 Journalisten in Urk en Krimpen aan den IJssel aangevallen door kerkgangers

 

 

In navolging van de Sionkerk op Urk besloot ook de Mieraskerk in Krimpen aan den IJssel vandaag om de kerk volledig te openen. Ondanks een oproep vanuit de gemeenteraad werden alleen gemeenteleden zondagmorgen uitgenodigd. Dat trok uiteraard ook de aandacht van journalisten. En dat ging bij het ingaan van de kerk helemaal mis. Een journalist van Rijnmond werd aangevallen en in zijn buik getrapt. Ook op Urk ging het mis. Daar reed een auto in op een journalist en werden zowel hij als zijn cameraman belaagd.

Vorige week ontstond er de nodige ophef omdat de Sionkerk op Urk besloot om weer diensten te gaan organiseren met alle kerkgangers. Deze week volgde de Mieraskerk in Krimpen aan den IJssel dat voorbeeld en nodigde men alle 1900 leden uit om de dienst bij te wonen. De Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland riep haar leden daarbij wel op om voldoende afstand te houden. In de lokale politiek maakte men zich hier zorgen om en riep men de kerk op om af te zien van de uitnodiging vanwege het gezondheidsrisico. Daaraan gaf men geen gehoor. Er kwamen zondagmorgen honderden kerkgangers op de dienst af.

Zoals verwacht kwamen er echter niet alleen maar kerkgangers naar de Mieraskerk. Er waren ook journalisten aanwezig. Een van hen was Jacco van Giessen, verslaggever namens omroep Rijnmond. Hij probeerde mensen die naar de kerk liepen vragen te stellen, maar werd vervolgens plotseling van achter aangevallen. Hij werd geduwd en in zijn buik getrapt. Van Giessen besloot aangifte te doen en de politie meldde een uur later dat er een 43-jarige man is opgepakt. De aanval is vastgelegd op camera.

Excuses

Voor dezelfde camera bood een woordvoerder van de kerkenraad na de dienst zijn excuses aan. Ook zei hij dat de kerkenraad met de dader in gesprek zou gaan. Van Giessen stelde tegenover zijn eigen werkgever dat hij die excuses niet accepteert: “Ik accepteer alleen excuses van de dader. Ik ben geschokt: de laatste keer dat ik me een beetje onveilig voelde was tijdens het verslag van de avondklokrellen op Zuid. Maar daar kon ik nog zien waar het gevaar vandaan kwam. Zo’n aanval van achteren, zo’n laffe daad van geweld… dat had ik niet verwacht in Krimpen op zondagochtend.”

"Je mag naar kerk. Dat staat in de grondwet. Maar in diezelfde grondwet staat ook dat je als pers gewoon vrij je werk moet kunnen doen."

Zondagmiddag kwam ook burgemeester Martijn Vroom met een reactie op het incident bij de Mieraskerk: “Afschuwelijk. Je bent echt niet goed bij je hoofd als je een journalist aanvalt die gewoon zijn werk staat te doen. Ik vind het ook echt heel erg. Kijk, mensen hebben volgens de grondwet het recht om naar de kerk te gaan. Zelfs als de burgemeester en het gemeentebestuur heel vaak hebben verzocht het niet te doen. Dan ga je toch naar de kerk. Dat mag, dat staat in de grondwet. Maar in diezelfde grondwet staat ook dat je als pers gewoon vrij je werk moet kunnen doen. Je kunt niet daartussen gaan schipperen. Die vrijheid voor de pers is ontzettend belangrijk. Een journalist aanvallen is ver de grens over.”

Sionkerk

Ook op Urk hadden zich tal van journalisten verzameld bij de Sionkerk waar wederom een dienst werd georganiseerd voor alle 500 leden. De kerk werd vorige week landelijk nieuws toen men besloot zich niet langer aan de adviezen van de overheid te houden. Daarom werden alle leden van de kerk uitgenodigd. Een woordvoerder van de kerk stelde desgevraagd dat het om een proef ging. Er werd heftig op dit nieuws gereageerd. Zo stelde een OMT-lid dat de kerk Russisch roulette speelt, noemde demissionair premier Mark Rutte de Sionkerk egoistisch en werden er verschillende leden van de kerk bedreigd.

Toch besloot de gemeente om ook deze week weer 'gewoon' samen te komen. Zoals verwacht waren daar veel journalisten bij aanwezig. Maar daar was schijnbaar al rekening mee gehouden. Zo hielden de meeste kerkgangers hun kaken stijf op elkaar ondanks dat journalisten ze vragen stelden. Ook liepen er jongeren rond die zich gedroegen als bewakers en die de journalisten probeerden te intimideren. Gezien de wijze waarop ze zich gedroegen, de kleding die ze droegen en het feit dat ze buiten bleven toen de dienst begon, is het nog maar de vraag of deze jongeren ook daadwerkelijk bij de Sionkerk horen.

Helaas liep het ook op het vissersdorp vervolgens uit de hand. Op beelden is te zien dat Mark Baanders, journalist van PowNed, door de eerder genoemde jongeren werd aangevallen en getrapt. Ook zijn cameraman moest het daarbij ontgelden. Baanders werd bovendien ook nog aangereden op een auto. Terwijl hij op een parkeerplaats stond, besloot een kerkganger extra gas te geven, waardoor de journalist op de motorkap terecht kwam. De bestuurder kwam vervolgens op agressieve wijze uit de auto, sloeg de microfoonhengel van Baanders weg en liep samen met zijn jonge dochter (die ook in de auto zat) richting de kerk. Ook Baanders heeft aangifte gedaan.

De gemeente Urk, de politie en het Openbaar Ministerie brachten zondagavond een korte schriftelijke verklaring naar buiten: “De driehoek keurt de incidenten die vanochtend hebben plaatsgevonden ten zeerste af. Wij staan voor zowel persvrijheid als vrijheid van godsdienst. En iedereen heeft het recht om wel of niet in gesprek te gaan met journalisten. We respecteren elkaar daarbij. Geweld hoort daar niet bij.”

"Wij staan voor zowel persvrijheid als de vrijheid van godsdienst."

In het statement staat verder dat de politie gedurende de zondagmorgen opvallend én onopvallend aanwezig was op Urk. “Om escalatie te voorkomen is in deze specifieke situaties niet direct ingegrepen, maar ervoor gekozen om de rust ter plaatse zo snel mogelijk te herstellen. De politie heeft contact met de desbetreffende journalist en zijn redactie over het doen van aangifte om tot vervolgstappen te komen.”

Bron: CIP 28 maart 2021 door Redactie

_____________________________________________________________

Wat zegt de Bijbel?

 

 

Naar Cuba voor een prikje?

 

 

 

Naar Cuba voor een prikje? 5 eigen vaccins én grote beloftes: 'Beperkte middelen, unieke wetenschappelijke resultaten'

Cuba zet een nieuwe mijlpaal in zijn wetenschappelijk onderzoek en de ambitie is groot. Met liefst vijf eigen coronavaccins in ontwikkeling wil het eiland dit jaar nog zijn hele bevolking vaccineren. De Cubanen maken zich sterk dat ze zeker 100 miljoen dosissen gaan produceren - ondanks de loodzware Amerikaanse blokkade - en hun vaccins massaal zullen uitvoeren naar landen die ze nodig hebben. Ook toeristen wordt een gratis vaccin beloofd. VRT NWS sprak met vier Cubaanse topwetenschappers.

Geen aspirine, wél vaccins

Brood is maar één van de vele tekorten in Cuba en om enkele avocado’s te bemachtigen moeten de Cubanen tegenwoordig soms een hele dag in de rij staan. De Cubaanse economie gaat door zwaar weer, verscherpte sancties door de regering-Trump missen hun effect niet en daarbovenop kwam corona, dat het toerisme volledig platlegde, één van de belangrijkste inkomsten op het eiland. ‘Het Amerikaanse embargo wurgt ons, zelfs aspirines kunnen we niet importeren, maar we maken wél onze eigen vaccins’, klinkt het triomfantelijk in de straten van de Cubaanse hoofdstad Havana. Zo’n wetenschappelijke topprestatie is meer dan welkom, zowel voor Cuba’s internationale aanzien als voor hun nationale trots, want het volk mort en de kritiek op het regime blijft niet uit. ‘De vaccins die onze bevolking nodig heeft zullen in Cuba worden geproduceerd en dat geeft gemoedsrust’, zegt professor Dagmar Garciá Rivera van het Finlay Vaccin Instituut aan VRT NWS. 'Er zijn veel landen in de wereld die meer geld hebben dan Cuba, maar niet de wetenschappelijke, noch de technologische capaciteiten om hun eigen vaccins te ontwikkelen. Zij worden nu meegesleurd in een wereldwijde concurrentiestrijd om vaccins te kunnen bemachtigen.'

Met dank aan Fidel

De ontwikkeling van eigen coronavaccins is goede reclame voor een land dat al decennialang zijn kwalitatief hoogstaand onderwijs en gezondheidszorg naar voor schuift als verworvenheden van zijn socialistisch systeem. En Fidel Castro is nooit ver weg in Cuba: ‘Dat we vandaag zelf coronavaccins kunnen maken hebben we te danken aan de genialiteit en het visionair vermogen van Fidel om de biotechnologische sector 30 jaar geleden te ontwikkelen in Cuba’, vertelt García. De vaccins hebben hun namen dan ook niet gestolen: ‘Soberana 01, 02 en 03’ (soeverein) refereert naar de autonomie van het eiland; ‘Abdala’ naar de nationale held José Martí en ‘Mambisa’ naar de revolutionairen die streden tegen de Spaanse overheerser.

Wereldprimeur

Van die vijf kandidaat-vaccins zijn er drie ontwikkeld door het Finlay Instituut (genoemd naar de Cubaanse epidemioloog Carlos Finlay die ontdekte dat gele koorts zich verspreidt via muggen) en twee door het CIGB, het Centrum voor Genetische Manipulatie en Biotechnologie. De Soberana-vaccins worden toegediend via een prik in de arm, de andere via de neus. Twee van de vijf zijn inmiddels begonnen aan fase 3, de laatste testfase voor een vaccin wordt goedgekeurd. Die uitrol beperkt zich niet tot Cuba, ‘Soberana 02’ wordt momenteel al getest bij ruim 100.000 Iranezen en volgende maand vertrekken er 60.000 vaccins naar bondgenoot Venezuela. Het kan nog drie tot zeven maanden duren voor dat onderzoek helemaal is afgerond. Dagmar García is bijzonder trots op ‘Soeverein 02’, volgens haar ‘een innovatief vaccin omdat het als enige kandidaat-vaccin, erkend door de Wereldgezondheidsorganisatie, een chemische koppeling maakt tussen het receptor-bindende domein (RBD) van het coronavirus met het actieve bestanddeel van het tetanusvaccin. Zo krijg je een macro-eiwit dat de immuunrespons van ons lichaam tegen het coronavirus moet vergroten.’

Viroloog Johan Neyts van de KU Leuven reageert: ‘De Cubanen hebben een interessante truc toegepast voor de ontwikkeling van dit kandidaat-vaccin. De resultaten van hun proefdierstudies zien er veelbelovend uit. Ze hebben wel nog geen gegevens gepubliceerd van studies bij de mens, maar hun biomedisch onderzoek is uitstekend, dus dit wetenschappelijke succes spoort perfect met hun expertise.’ Ook vaccinoloog Geert Lerouw-Roels van het Gentse CEVAC is niet verrast over de Cubaanse vaccins: ‘Cuba heeft altijd geïnvesteerd in geneeskunde en biotechnologie. De Cubaanse collega's zijn zeer goed opgeleid, ondanks hun schaarse middelen. Professor Gerardo Guillén (CIGB) is zelfs een oude bekende: "We hebben nog samengewerkt op één van mijn studiereizen naar Cuba.’

‘Wij oogsten bewondering omdat we er met beperkte middelen in slagen om wetenschappelijke resultaten te boeken die uniek zijn in de wereld’, reageert Gerardo Guillén, biomedicus bij het CIGB. 

Door de blokkade wordt het nog een hele uitdaging om miljoenen vaccins te produceren, maar de Cubaanse wetenschappers lijken er niet aan te twijfelen dat het zal lukken: ‘We bekijken nu volop hoe we onze productiecapaciteit kunnen opdrijven, hoe we de nodige grondstoffen kunnen invoeren en hoe we dit gaan financieren’, aldus Gerardo Guillén. Uiteraard hoopt Cuba ook inkomsten te genereren met de uitvoer van hun vaccins. BioCubaFarma, een staatsgeleid farmabedrijf, commercialiseert nu al 300 producten in meer dan 40 landen.

Naar Cuba voor een prikje?

Ook de belofte op een gratis vaccin voor toeristen is een verleidelijke lokroep van het eiland dat toeristen en de dollars die ze binnenbrengen meer dan ooit nodig heeft. Guillén vertelt ons dat het hotelpersoneel in Varadero, één van Cuba's belangrijkste toeristische trekpleisters, onlangs interferón-neusdruppels (een Cubaans geneesmiddel tegen COVID-19) is toegediend en dat sindsdien nog geen enkel geval van besmetting is gemeld. ‘Zodra onze vaccins beschikbaar zijn zullen we toeristen een eerste dosis kunnen toedienen en de andere dosissen kunnen mee de koffer in. Want één van de voordelen van onze vaccins is dat je ze niet diepgevroren hoeft te bewaren en daardoor zijn ze makkelijk te transporteren.’

Bron: VRT NWS – 260321

_____________________________________________________________

Wat zegt de Bijbel?

 

 

Berlijn bouwt ‘Huis van Eén’

 

 

InterCom210104

OecumenischHuisBerlijnMulti-geloofsgebouw voor Joden, moslims en christenen

In de komende twee jaar verrijst er in Berlijn een polyvalent geloofsgebouw dat voor Joden, moslims en christenen een gezamenlijk gebedshuis moet worden. Het project kreeg de naam ‘Huis van Een’ mee en heeft als doel ‘aan te tonen dat religies belang hebben en een voorbeeld te laten zien dat er een vreedzaam samenleven mogelijk is, in tegenstelling tot alle wreedheden die er in de naam van geloof gebeurd zijn’. De initiatiefnemers willen zich bewust ver van dogma’s houden.

Het oecumenische initiatief wordt gesteund door privé-donoren en ondernemingen uit verschillende landen en van diverse achtergronden. Daarnaast droeg het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken ook 10 miljoen euro bij. Ook de stad Berlijn, en andere openbare instituten, denktanks en stichtingen deden een duit in het zakje. De kosten van de bouw worden op 43 miljoen geschat.

Als het gebouw eenmaal voltooid is, zal er een kerk, een synagoge en een moskee zijn, die verbonden worden door een centrale ruimte. Het bestuur kent een grote inbreng van politici, waaronder de burgemeester van Berlijn, Michael Müller en de voormalige Duitse president, Christian Wulff. Theologen en geestelijke leiders van de drie godsdiensten zijn ook vertegenwoordig in dit ‘interreligieus project’.

De eerste activiteit die gepland wordt, is een interreligieuze gebedstijd voor vrede en een online workshop met leiders van soortgelijke oecumenische projecten in Duitsland en Zwitserland.

Christian Wulff verklaarde dat het Huis van Een unieke condities zal scheppen voor dialoog. Hij verwees daarbij naar de recente encycliek van paus Franciscus (Fratelli Tutti) waarin de kerkvorst verklaarde ‘dat God van iedereen houdt, ongeacht welke godsdienst hij of zij behoort’. Bisschop Markus Dröge, ambassadeur van het project liet weten: “We willen tonen dat geloof Joden, christenen en moslims niet verdeelt, maar integendeel verzoent”. Een andere ambassadeur, Enes Canter, voegde daar aan toe: “We geloven allemaal in dezelfde God, één God. We moeten onze verschillen achter ons laten en op zoek gaan naar wat we gemeenschappelijk hebben. Zo kunnen we van elkaar leren.”

Bij de bouw is rekening gehouden met de specifieke noden van iedere religie. Zo kent zowel de moskee als de synagoge twee bouwlagen. In de kerk staat een orgel, en bij de moskee vinden we een plaats waar moslims hun voeten kunnen wassen. Het project hoopt een voorbeeldrol te vervullen in de maatschappij, in gezinnen, in scholen en in het zakenleven.

(bron: Evangelical Focus, Der Tagesspiegel, BBC)

_____________________________________________________________

Wat zegt de Bijbel?

 

 

Vaccineren of niet?

 

 

 

Bron: CIP

December 2020 door Willem J. Ouweneel

Het coronavaccin komt eraan: reden om te juichen?

‘Het’ coronavaccin komt eraan! Hoera! Of niet? Steeds meer mensen geven te kennen dat zij nog niet goed weten of zij inderdaad wel gevaccineerd willen worden. Daarbij komen we ruwweg twee soort bezwaren tegen: medische en theologische.

De medische bezwaren houden vooral in dat (a) het (door God gegeven) natuurlijk afweersysteem zogenaamd sterk genoeg is en juist zonder inenting weerbaarder wordt. Antwoord: er sterven wereldwijd veel te veel kinderen aan ziekten die zij hadden kunnen overleven als zij ingeënt waren geweest. Trouwens: men laat zich niet alleen inenten voor zichzelf, maar juist om in de hele populatie groepsimmuniteit op te bouwen. Zonder vaccins zal men de pandemie er nooit onder krijgen. En is het waar dat kinderen bij de geboorte alles van God meekrijgen wat zij nodig hebben? Hoeveel kinderen worden er niet met geboorteafwijkingen geboren? En alle kinderen worden met het volgende ‘manco’ geboren: ze zijn niet tot nauwelijks beschermd tegen vele gevaarlijke kinderziektes!

De bescherming die vaccins, en de genezing die pillen bieden, zijn onnoemelijk veel groter dan de risico’s die vaccins en pillen met zich mee brengen.

(b) Een tweede medisch bezwaar: je weet niet wat je met vaccins allemaal binnenkrijgt. Zijn die vaccins wel voldoende getest? Zijn er geen gevaarlijke bijwerkingen, die we nu misschien nog niet weten? Antwoord: in alle beschaafde landen worden zeer strenge eisen aan vaccins en medicijnen gesteld, zelfs als men erg veel haast heeft, zoals tijdens de huidige coronacrisis. Trouwens: wie zo redeneert, kan beter ook maar geen pillen meer slikken, want daarvoor gelden dezelfde bezwaren: zijn ze voldoende getest? Wat zijn de bijwerkingen? De bescherming die vaccins, en de genezing die pillen bieden, zijn onnoemelijk veel groter dan de risico’s die vaccins en pillen met zich mee brengen. Vaccins en pillen zijn een geschenk van God, waarvan we dankbaar gebruik mogen maken.

Dat brengt ons tot de theologische bezwaren, die vooral uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte komen, maar in de laatste decennia sterk verminderd zijn (geen wonder: ze zijn gemakkelijk te weerleggen). De kern van deze bezwaren ligt in een zeer eenzijdige nadruk op de voorzienigheid van God, met sterke onderwaardering van de menselijke verantwoordelijkheid. Deze opvatting is alleen daarom al zo inconsequent omdat de aanhangers ervan wél vlot naar de dokter lopen als ze ziek zijn geworden. Als alle ziekte van God komt (zoals de Heidelbergse Catechismus zegt), dan mag je die niet door middel van vaccinatie voorkomen, redeneert men – maar waarom mag je die door God gezonden ziekte met hulp van de dokter dan wel zo snel mogelijk de kop in drukken? Nee, dan vind ik bepaalde pinkstermensen begrijpelijker: zij weigeren vaccins, maar óók pillen als ze ziek zijn. Dat vind ik net zo fout, maar het is in ieder geval een stuk consequenter. Christenen danken God niet alleen voor hun gezondheid (als ze gezond zijn), maar evengoed voor de vaccins en pillen die hun gezondheid beschermen en bevorderen. Als je in geval van ziekte zo sterk de wil van God benadrukt, besef dan dat het de wil van God was dat zoveel vaccins en pillen ontdekt zijn die duizenden mensenlevens gered hebben.

De hele gedachte dat men zich van tevoren moet en kan wapenen tegen bepaalde gevaren, behoort tot de menselijke verantwoordelijkheid en is door en door bijbels. Het is mooi zich in alles van Gods leiding afhankelijk te weten – maar dat betekent niet dat een verstandig christen een drukke weg oversteekt met zijn ogen dicht (met het idee dat God hem wel kan bewaren). Ook doet een verstandig christen zijn veiligheidsriemen om – niet alleen omdat het ‘moet’, maar omdat hij zich daardoor beter beschermt. Om diezelfde reden kleden we ons tegen de kou, bouwen wij stevige dijken, zetten wij bliksemafleiders op onze daken, enz. Wie vaccins weigert, moet zulke zaken dan ook maar afwijzen.

Christenen danken God niet alleen voor hun gezondheid (als ze gezond zijn), maar evengoed voor de vaccins en pillen die hun gezondheid beschermen en bevorderen.

Zo moest Israël zich bijvoorbeeld wapenen tegen eventuele vijanden. Dat was net zo goed Gods leiding als het feit dat Hij soms de vijanden versloeg zónder enige hulp van Israëls leger (zoals bij de Schelfzee) of de vijanden versloeg met een heel klein leger (zoals bij Gideon). En over weerbaarheid gesproken: de mens is geroepen heerschappij te voeren over het rijk der levende organismen – en daar horen niet alleen de wilde roofdieren bij, maar (sinds hun ontdekking) ook bacteriën en virussen. Wij beschermen een dorp tegen leeuwen of ijsberen door stevige hekken te plaatsen – en wij beschermen een gemeenschap tegen bacteriën en virussen onder andere door vaccins. Is het gebruik van al die dingen God ‘verzoeken’? Of is het juist ‘God verzoeken’ als we van zulke beschermende maatregelen geen gebruik maken?

De wetten van Mozes zitten boordevol maatregelen die wij achteraf als hygiënische maatregelen hebben leren herkennen, variërend van de besnijdenis juist op de achtste dag tot het vermijden van varkensvlees, het afzonderen van besmettelijke zieken en het bedekken van menselijke uitwerpselen. En toepassen van hygiëne betekent vooral je beschermen tegen mogelijke ziekten.

Het niet dragen van veiligheidsriemen of een veiligheidshelm wordt in Nederland tamelijk streng bestraft. Is dat geen aantasting van de individuele vrijheid? Natuurlijk is het dat – en er zijn nog talloze andere dingen die wij niet ‘mogen’, zoals links rijden en door rood rijden. Dat mag allemaal niet omdat onze persoonlijke vrijheid vaak moet wijken voor het algemeen belang. Mijn vrijheid mag nooit een sta-in-de-weg voor anderen worden. Zo simpel is. Hoe meer mensen van hun (anti-vaccin) ‘vrijheid’ gebruikmaken, des te minder groepsimmuniteit zal er worden opgebouwd. Veel kinderen hebben de mazelen gekregen doordat zij in een samenleving verkeerden waar te weinig ingeënte kinderen waren. Je kunt wel zeggen: ‘Het is Gods wil dat ik (niet-ingeënt persoon) ziek ben geworden’. Maar is het ook Gods wil dat je daardoor andere mensen infecteert? Is dat niet gewoon jouw schuld? Je mag nooit aan God overlaten wat je zelf had kunnen regelen of voorkomen.

_____________________________________________________________

Wat zegt de Bijbel?

 

‘Jezus komt!'

 

 

 

‘Waarom ik denk, dat het nú meer dan voorheen, de tijd is dat Jezus’ komst nabij is.

 

Voorwoord

Nee, ik behoor niet tot die christenen die aan allerlei speculaties doen om de komst van de Heer Jezus te berekenen. Men gaat zich te buiten aan allerlei berekeningen om de juiste datum van Zijn komst te bepalen, dit tegen het uitdrukkelijke verbod van de Heer in (Hand.1:7). Of men neemt hun toevlucht tot interpretaties van allerlei constellaties van planeten, of een rode maan, zoals dat in de achter ons liggende jaren gebeurd is om Jezus’ komst te berekenen. Tot dusver hebben ze het allemaal mis gehad en daarna hoor je niets meer van deze ‘profeten’, of men bepaalt net zo gemakkelijk een nieuwe datum! (vgl. Deut.18:21-22). Eén van de grote fouten die men maakt, als het gaat om de komst van Christus te berekenen is, dat er twee komsten zijn! De ene voor de Gemeente, we noemen dit wel de Opname, die niet gepaard gaat met bepaalde tekenen of voorzeggingen, en de ander voor Israël, die wél aangekondigd wordt door allerlei tekenen. U kunt daarover op mijn website in de rubriek Eschatologie voldoende artikelen vinden die dat verschil duidelijk maken. Maar, hoe dan ook, de Heer komt op tijd, Zijn tijd, daar mag u zeker van zijn.

Waarom ik dan toch denk, dat het nú meer dan voorheen, de tijd is dat Jezus’ komst nabij is? Wel ik geloof dat er een aantal unieke gebeurtenissen hebben plaatsgevonden de laatste decennia, zeg, ná de Tweede Wereldoorlog. Uniek, omdat deze in de recente geschiedenis van de mensheid nog niet eerder hebben plaatsgevonden, en die allemaal min of meer te maken hebben met de komst van Christus en zijn koninkrijk! Ik vermeld en bespreek zes van deze gebeurtenissen:

Babylon, de grote hoer

Veel Bijbeluitleggers zijn van mening dat de beschrijving van de zeven gemeenten in Openbaring 2 en 3 de profetische geschiedenis is van de christelijke kerk. Het begint met de gemeente te Efeze die haar eerste liefde heeft verlaten (2:4) en eindigt met de gemeente te Laodicea waar de Heer Jezus buiten de deur staat (3:20). De opname van de Gemeente maakt een einde aan die geschiedenis van de kerk op aarde en wordt vanaf hoofdstuk 4 gezien in de hemel. Daarmee eindigt het christendom echter niet, want Laodicea zal overgaan in het grote Babylon van de eindtijd. In Openbaring 17 zien we dat daar nog een geestelijke macht is die heerschappij voert over de koningen van de aarde.

Is het mogelijk dat de Wereldraad van Kerken (Engels: World Council Of Churches), opgericht in 1948, een voorloper is van dit grote Babylon? Het hoofddoel van de oecumenische beweging is immers om kerken van alle denominaties en sekten en uiteindelijk alle religieuze organisaties samen te brengen in één Oecumenische Wereldkerk. Het streven naar deze (valse) eenheid is ten onrechte gebaseerd op Johannes 17:21. De oprichting in 1948 van de Wereldraad van Kerken kunnen we uniek in de geschiedenis van de Christenheid noemen en staat mijns inziens in verband met de eindtijd en de wederkomst van Christus. Nooit eerder is er na de Reformatie zo’n streven naar eenheid en organisatie geweest. Wie zich daarin meer wil gaan verdiepen kan daarvoor terecht op diverse websites. Ook nooit eerder is er zo’n groot verval in het onderwijs van de Bijbel gezien als in onze dagen.

Ontstaan van Europa

Na de Tweede Wereldoorlog beperkte zich het streven naar eenheid niet alleen tot de Christenheid. We zouden eerder kunnen stellen dat het streven van de Wereldraad van Kerken gebeurde naar het voorbeeld van de Verenigde Naties. Deze organisatie, opgericht in 1945, streefde naar het samenbrengen van alle volken op deze aarde. Daarnaast was er in Europa ook een streven naar eenheid ontstaan na de Tweede Wereldoorlog. Veel eerder waren daartoe al pogingen ondernomen, o.a. door Karel de Grote, Napoleon en Hitler, maar allen faalden. De pogingen van na de Tweede Wereldoorlog verschilden niet in hun doelstelling, namelijk alle landen van Europa verenigen, maar wel in hun manier. Heersers als Karel de Grote, Napoleon en Hitler gebruikten militaire macht om dat doel te bereiken, na WO II ging men met overleg tewerk. Het Verdrag van Rome werd getekend in 1953 in de zaal van de Capitolijnse Musea in Rome en was een verdrag waardoor de Europese Economische Gemeenschap gevestigd werd. Maar wat heeft dat met de eindtijd te maken, vraagt u zich misschien af? Daartoe moeten we teruggrijpen op het boek Daniël en in het bijzonder zijn beschrijving van het zgn. statenbeeld in hoofdstuk 2. Kort samengevat zien we daar dat, nadat Israël terzijde is gesteld, er vier wereldmachten opkomen waaraan God gezag verleent. Dit zijn respectievelijk het Babylonische, het Medisch-Perzische, het Griekse en het Romeinse rijk. Dat laatste rijk zal dan tenietgedaan worden door de komst van Christus, die Zijn Rijk zal stichten. Dat betekent dan ook dat er voor de komst van Christus weer een ‘Romeins rijk’ aanwezig moet zijn. Vele uitleggers zien dan ook in de huidige Europese Unie de herleving van dat Romeinse rijk. Treffend is de profetie van Daniël: ‘Dat gij gezien hebt ijzer vermengd met kleiachtig leem, betekent: zij zullen zich door huwelijksgemeenschap vermengen, maar met elkander geen samenhangend geheel vormen, zoals ijzer zich niet vermengt met leem’ (Dan.2:43). Is dat niet wat wij vandaag zien, een wankele eenheid? De ‘brexit’, het verlaten van de Europese Unie door het Verenigd Koninkrijk, is daarvan al een bewijs. Maar er circuleren geruchten dat ook andere landen de EU willen verlaten in de toekomst.

Ontstaan van de staat Israël

Iemand schijnt eens gezegd te hebben dat er zonder de holocaust geen staat Israël zou zijn geweest. Ik denk dat er zonder de holocaust ook wel een staat Israël zou zijn geweest, omdat Gods Woord ons dat voorzegt. ‘Zo zegt de Here Here: zie, Ik open uw graven en zal u uit uw graven doen opkomen, o mijn volk, en u brengen naar het land Israëls’ (Ez.37:12). Misschien is de stichting van de staat Israël door de gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog versneld, dat zou kunnen. Hoe dan ook, in 1948 was het zover en riep David Ben-Goerion op 14 mei in Tel-Aviv de staat Israël uit.

In het jaar 70 n.Chr. werd Jeruzalem door de Romeinse bevelhebber Titus verwoest en werden de Joden in ballingschap weggevoerd. Maar er is een heilig ‘totdat’ waarvan het Oude en het Nieuwe Testament getuigen, namelijk dat er voor Israël herstel is. ‘Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend is, opdat u niet wijs bent in eigen oog, dat er voor een deel over Israël verharding is gekomen, totdat de volheid van de volken is ingegaan, en zó zal heel Israël behouden worden, zoals geschreven staat: ‘Uit Sion zal de Redder komen; Hij zal de goddeloosheden van Jakob afwenden’ (Rom.11:25-26). In de 19e eeuw ontstond er onder seculiere Joden van Oost-Europa een ideologie, zionisme genaamd, die streefde naar het stichten van een nationale Joodse staat. Het zionisme was o.a. een antwoord op de voortdurende antisemitische vervolgingen waaraan Joden in Europa blootstonden. Theodor Herzl publiceerde in 1896 het boek Der Judenstaat (= De Jodenstaat), waarin hij de aanzet gaf tot het georganiseerd zionisme. Sinds de oprichting van de zionistische beweging verhuisde een steeds groter deel van de Joodse wereldbevolking naar Israël. In 2000 woonde ongeveer 40% van alle Joden in Israël. Het huidige volk Israël verkeert nog in een staat van ongeloof, maar daarin zal verandering komen en wie weet hoe snel? ‘Zo spreekt de Here Here tot deze beenderen: Zie, Ik ben geest in u, en gij zult herleven’ en  ‘Ik zag toe, en zie, er kwamen spieren op, en vlees, en er trok er een huid overheen; maar geest was er nog niet in hen’ (Ez.37:5, 8).

Het jaar 1967

De Zesdaagse Oorlog was een oorlog die tussen 5 en 10 juni 1967 werd uitgevochten tussen Israël en zijn Arabische buurlanden Egypte, Jordanië en Syrië. De term ‘Zesdaagse Oorlog’ is kort na de gebeurtenissen verzonnen door Moshe Dayan in een bewuste toespeling op de zes dagen der schepping in het Bijbelboek Genesis. Door het innemen van de Gazastrook, het schiereiland Sinaï, de Westelijke Jordaanoever (inclusief oostelijk Jeruzalem) en de Hoogten van Golan, verviervoudigde het door Israël gecontroleerde gebied tot 88.000 vierkante kilometer. Na felle gevechten werd heel Jeruzalem door het Israëlische leger veroverd en Allon en Begin stelden voor om de Oude Stad, het historische centrum, van Jeruzalem in te nemen. De bevelhebber van het Centrale Commando Uzi Narkiss, Moshe Dayan en Yitzak Rabin gingen op 7 juni 1967 om 13:00 uur de Oude Stad binnen via de Leeuwenpoort. Ze zullen toen wel niet beseft hebben dat ze daarmee, volgens veel Bijbeluitleggers, de profetie van de Heer Jezus vervulden zoals vermeld in Lukas 21:24. ‘Jeruzalem zal door de volken vertrapt worden, totdat de tijden van de volken zijn vervuld zullen’. Vanaf die tijd is Jeruzalem een steen die alle natiën moeten heffen (Zach.12:3). Er moet nog heel veel gebeuren voordat al de volken, die tegen Jeruzalem zijn opgerukt van jaar tot jaar zullen heentrekken om zich neer te buigen voor de Koning, de Here van der heerscharen, om het Loofhuttenfeest te vieren, in de stad van de Grote Koning (Zach.14:16; Math.5:35).

De Messiasbelijdende gelovigen

Na de gebeurtenissen van de Zesdaagse Oorlog kregen veel Joodse mensen de overtuiging dat ze in bijzondere tijden leefden. Bij mijn laatste bezoek aan Israël in 2017 vertelde men mij in het informatiecentrum in Tiberias (Galilee Experience) dat er 35 Messiasbelijdende gemeenten in Israël waren en ruim 10-15.000 gelovigen. Meerdere keren heb ik op het Tempelplein in Jeruzalem gelovigen ontmoet die probeerden andere Joden met het evangelie te bereiken door traktaten te verdelen, wat daar natuurlijk niet toegestaan is! Deze beweging is echter niet meer te stoppen en ook wereldwijd neemt het aantal Messiasbelijdende Joden toe. God is bezig zich een ‘rest’ te vormen waaruit Hij het nieuwe volk Israël zal gaan vormen. Dat er weer Joden in het land Israël zullen zijn, blijkt overduidelijk uit de verzen 15-22 van de eindtijdrede in Mattheüs 24. En wat te denken van de honderdvierenveertigduizend verzegelden uit alle stammen van de Israëlieten (Openb.7:4; 14:1,3)? Op de bekering van Israël is het nog wachten, maar Gods Woord is daar duidelijk over. De ‘tijden van verkwikking’ (Hand.3:19-21) komen niet eerder dan dat zij over Hem Die zij doorstoken hebben, rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene (Zach.12:10).

De komende tempel

Ik ben vaak in Israël geweest, maar in 2014 had ik voor het eerst het voorrecht een bezoek te mogen brengen aan het Visitors Center van het Temple Institute te Jeruzalem. In dit centrum kun je kennisnemen van de voortgang van de voorbereidingen voor de bouw van een tempel. Verschillende attributen worden daar getoond: vaten, kleding van de Hogepriester en ook een klein model van een stenen altaar gemaakt in overeenstemming met de Tora, transporteerbaar en helemaal klaar voor gebruik.  Dit centrum biedt gasten de mogelijkheid om een video te bekijken waarin de geschiedenis van de Heilige Tempel wordt vertoond. De taak van het Temple Institute, zoals zij dat zien en zeggen is: ‘om in de profetische tijd waarin wij leven (!) en als leden van het menselijk ras te proberen de herbouw van de Heilige Tempel te voltooien om daarmee de woorden van de profeet Jesaja in vervulling te doen gaan: ‘Want mijn huis zal een huis van gebed genoemd worden voor alle volken’ (Jes.56:7)’.

Uit de brief aan de Thessalonicenzen blijkt dat er vlak voor de komst van de Heer Jezus weer een tempel zal zijn, want eerst wordt de tegenstander geopenbaard, ‘die zich verheft tegen al wat God heet of een voorwerp van verering is, zodat hij in de tempel van God gaat zitten en zichzelf vertoont dat hij God is’ (2Thes.2:4). Ook in het boek Openbaring wordt gesproken over een tempel: ‘En mij werd een rietstok gegeven, aan een staf gelijk, en gezegd: Sta op en meet de tempel van God en het altaar en hen die daarin aanbidden. En de voorhof die buiten de tempel is en meet die niet, verwerp die en meet die niet, want hij is aan de naties gegeven, en ‘zij zullen de heilige stad vertreden, tweeënveertig maanden lang’ (Openb.11:1-2). De ‘derde tempel’, zoals het door orthodoxe Joden genoemd wordt, zal niet de tempel zijn die in het boek Ezechiël beschreven wordt (Ez.40-42), maar de tempel waarin de Antichrist zich zal vertonen.

Ten slotte

De eerste komst van de Heer Jezus – geboren als kind in Bethlehem – kon aan de hand van de profetie van Daniël vrij nauwkeurig bepaald worden, want: ‘Vanaf het ogenblik, dat het woord uitging om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot op een gezalfde, een vorst, zijn zeven weken; en tweeënzestig weken lang zal het hersteld en herbouwd blijven, met plein en gracht, maar in de druk der tijden. En na de tweeënzestig weken zal een gezalfde worden uitgeroeid’ (Dan.9:25-27). Voor de berekening van de jaarweken zie de rubriek: Eschatologie voor beginners (445 (v.Chr) – 483 (69x7) = 38 (n.Chr). Houden we nog rekening met een verschil van 3-4 jaar, dan komen we ongeveer op 33 n.Chr. Let wel, het gaat hier niet om het tijdstip van zijn geboorte, maar van het sterven van de Messias! Het NT vermeldt dat er in die tijd Joden waren die de Messias verwachtten (Luk.2:25,38; 23:51; Joh.4:25).

Een profetie over het tijdstip van de komst van de Heer Jezus voor de Gemeente is ons niet gegeven, eerder het tegenovergestelde. ‘Hij echter zeide tot hen: Het komt u niet toe tijden of gelegenheden te weten die de Vader in Zijn eigen macht heeft gesteld’ (Hand.1:7). En: ‘Van die dag en dat uur echter weet niemand, ook de engelen in de hemel niet, ook de Zoon niet, behalve de Vader’ (Mark.13:32). Ondanks deze woorden van de Heer Jezus zijn er in het verleden maar ook nu nog, veel pogingen gedaan om dat tijdstip te berekenen, maar ze faalden alle. Op de vraag van de discipelen: ‘Wat is het teken van Uw komst en van de voleinding van de eeuw?’ geeft de Heer Jezus in algemene zin wel een antwoord op de dingen die zullen gebeuren, maar vermeldt er gelijk bij dat, ook al gebeuren deze dingen, dat het einde nog niet is. (Mat.24:3-7). Voor de Gemeente (de Opname) kan de Heer Jezus elk moment komen, aan het volk Israël zijn er tekenen gegeven die verder in hoofdstuk 24 van het Mattheüsevangelie vermeld zijn.

De zes gebeurtenissen die ik hierboven vermeld heb, heb ik dan ook bewust geen tekenen genoemd, maar signalen, die aangeven dat we in de eindtijd leven, vlak voor de komst van de Heer Jezus. Wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, ‘en u doet er goed aan daarop acht te geven als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten’ (2Petr.1:19).

_____________________________________________________________________

 

Wat zegt de Bijbel?

‘Als het nu toch eens waar zou zijn!’

 

 

Een woordje voor twijfelaars!

 

Vanuit mijn hart !

In deze crisistijd waarin we door het Corona virus terecht zijn gekomen zijn er veel christenen die dat in verband brengen met de wederkomst van Christus. Of je die relatie tussen het Corona virus en de komst van Christus mag leggen of niet, daar gaat het mij nu niet om. Maar ook ik, en met mij veel anderen, denken toch onwillekeurig ook aan die komst die ons beloofd is (Hand.1:11). En dat niet zonder reden denk ik. De Bijbel geeft ons veel redenen om dat te geloven, maar ook dingen die in de wereld gaande zijn in onze tijd doen velen twijfelen of het wel ‘happy end’ zal worden. Er is een algemene onrust onder de mensen, vooral nu naast de huidige wereldwijde gezondheidscrisis ook nog gevolgd zal worden door een wereldwijde economische crisis. Veel mensen maken zich ongerust over het milieu waarvan de gevolgen nu al kunnen waarnemen door het afsmelten van de ijskappen, het stijgen van het zeeniveau, temperatuurverschillen en klimaatveranderingen op verschillende plaatsen in de wereld. De wereldzeeën die door de industriële visserij worden leeggevist. De Bijbel zegt dat ‘schepping zucht en in barensnood is’, een heel treffende omschrijving voor de huidige situatie. De vluchtelingcrisis die meerdere oorzaken kent: oorlog in het Midden-Oosten, milieuvluchtelingen en economische vluchtelingen. De toenemende wereldbevolking en de vraag is of we voldoende voedsel kunnen produceren om al die mensen te voeden. We horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; geweld overal!

Een heel somber toekomstbeeld wat ook zijn gevolgen zal hebben, en heeft, in de gevoelens en het denken van de mensen. De Bijbel beschrijft die gevoelens op deze wijze: ‘En er zullen tekenen zijn aan zon, maan en sterren, en op de aarde benauwdheid onder de volken, in radeloosheid door het bruisen van zee en watergolven, terwijl het besterven van bangheid en verwachting van de dingen die over het aardrijk komen, want de krachten van de hemelen zullen wankelen’ (Luk.21:25-26). Mensen, die niet geloven in God en zijn Woord, weten niet waar ze aan toe zijn en dat kan ook niet omdat zij de gedachten van God niet kennen en/of geloven (Micha 4:12).

Christenen, denken anders, niet dat zij geen zorg zouden hebben met de huidige gang van zaken in verband met het beheer van deze wereld, maar zij beschikken en geloven Gods Woord waarin het begin en het einde van deze wereld wordt beschreven (Jes.46:10). Hoe ziet die wereld in gedachten de gelovigen er dan wel uit, zult u zeggen. Dat kan ik niet beter zeggen dan met de woorden van Jezus zelf, gegeven in antwoord op vragen van zijn discipelen op de Olijfberg: ‘Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen’ (Mat.24:7). Wellicht geen beschrijving die aan uw verwachting voldoet, zeker? Maar dat is toch wel wat Gods Woord, het profetisch Woord onder leert en wat gelovigen geloven. ‘Doomdenkers’ zult u zeggen, ja en nee! Dat moet ik uitleggen. Ja, omdat we geloven dat de wereld er vóór de komst van Christus er zo zal uitzien zoals hierboven beschreven. Nee, omdat met de komst van Christus zijn rijk zal aanbreken, een rijk van vrede, gerechtigheid en voorspoed. Om die reden verlangen de gelovigen ook naar die beloofde komst van Christus, die aan alle lijden een eind zal maken.

Nu zult u mogelijk bij u zelf denken: ‘de fantasie heeft toegeslagen bij die mensen die dat geloven’, maar wat stelt u er tegenover?

Gaat u even met mij in gedachten mee naar een gebeurtenis heel veel, eeuwen geleden gebeurt, en neem het even voor waar aan. Ik denk aan Noach die in opdracht van God een ark (boot) moest bouwen omdat God had gezegd dat er een watervloed zou komen, om al wat leeft onder de hemel te verdelgen. Maar tot op dat moment had God het op aarde nog nooit doen regenen (Gen.2:5), althans die indruk krijgen we als we alle gedeelten behorend bij die gebeurtenis, in rekening nemen. Stel je voor, een boot bouwen terwijl het nog nooit geregend heeft! Dan moet je toch wel gek zijn! Maar Noach geloofde God en deed wat hem was opgedragen en die aangekondigde watervloed kwam en verslond alle mensen, behalve Noach en zijn gezin! De mensen van toen bemerkten het niet dat oordeel aanstaande was totdat Noach in de ark ging, en hen allen wegnam.

Stel je eens voor dat jij in die tijd geleefd had, wat had jij dan gedaan? De Heer Jezus vergeleek Noach’s tijd met de tijd zoals die zou zijn vlak voor zijn komst en alles wijst erop dat zijn komst nabij is, voor gelovigen toch behoud, voor ongelovigen het oordeel! Bemerkt u het ook pas als Hij komt? Waar zult u zijn in de eeuwigheid? Belangrijk om daarover eens na te denken en op zoek te gaan. Wie God ernstig zoekt zal Hem vinden.

_____________________________________________________________

Wat zegt de Bijbel?

 

 

‘En zij bekeerden zich niet!’

 

 

 

Inleiding

Bovenstaande woorden komen we vier keer voor in het boek Openbaring en dat geeft de belangrijkheid daarvan wel aan (Op.9:20, 21; 16:9, 11). Maar het geeft niet alleen de belangrijkheid van de tekst aan maar ook de hardnekkigheid waarmee de mens reageert op de rampen die in die tijd zullen plaatsvinden. De reacties van de ramp die zich in deze tijd manifesteert zijn niet veel anders. Je zou denken dat door de huidige gebeurtenissen in verband met het Corona-virus de mensen, wel zullen gaan nadenken over de onzekerheid van het menselijke bestaan. Men denkt alles in de hand te hebben, en de problemen door menselijk (wetenschappelijk) ingrijpen wel weer onder controle te krijgen.

Maar ondertussen vallen wereldwijd grote aantallen doden, in sommige landen zoveel dat met de overledenen amper een fatsoenlijke begrafenis kan geven. Decennialang zijn we aan een steeds groter wordende voorspoed gewend geraakt, het moest steeds meer en steeds beter en een vermindering van die voorspoed werd niet getolereerd, dan stond men onmiddellijk op de barricaden. We zijn nog maar aan het begin van deze pandemie en op veel plaatsen, continenten en landen moet het nog plaatsvinden. De wereldeconomie is door één virus knarsetandend tot staan gebracht en we moeten maar afwachten wat dat in de nabije toekomst zal brengen. Er wordt met miljarden euro’s gegooid, maar die rekening zal later betaald moeten worden.

‘Beveel de rijken in deze tegenwoordige eeuw niet hoogmoedig te zijn, en hun hoop niet gevestigd te hebben op de onzekerheid van de rijkdom, maar op God’ (1Tim.6:17)

Ik weet niet wat de huidige futurologen van deze gebeurtenissen denken en hoe ze deze in een toekomstig kader kunnen plaatsen. Toekomstonderzoek of futurologie is de wetenschap die zich bezighoudt met het onderzoeken van de toekomst en vormt daarmee het tegenovergestelde van geschiedenis. Een ‘wetenschap’ die zich bezighoudt met het onderzoeken van de toekomst, een toekomst waarover men niets met zekerheid kan zeggen. Dat klinkt behoorlijk paradoxaal! Die ‘wetenschap’ is alleen maar gebaseerd op hypotheses. Toekomst voorspellen is als het kijken in een glazen bol, je kunt er alles in zien. Dus, u begrijpt, ik kan met die ‘wetenschap’ niet zoveel.

Als evangelisch christen baseer ik mijn toekomstvisie uiteraard op de Bijbel en op God de Schepper, Die van het begin ook het einde verkondigt (Jes.46:10; 45:11). Ik begrijp dat de hedendaagse seculiere mens dat belachelijk vindt, maar tot op heden is de Bijbelse toekomstvisie nog altijd de juiste gebleken. En wat zegt de Bijbel dan over de toekomst? Wel die toekomst heeft twee kanten en het hangt er volledig vanaf aan welke kant u staat. Ik bedoel, bent u net als ik een gelovige, of een ongelovige? Want wie je bent bepaald je toekomst! God zegt aan de gelovige, dat het lijden van deze tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die hen te wachten staat (Rom.8:18). Voor de ongelovige is er geen hoop, want ze zijn zonder God in deze wereld en zullen dat ook zijn in het hiernamaals. Vandaar de oproep van God om je te bekeren, want Hij wil niet dat er iemand verloren gaat (2Petr.3:9). Hij wil elk mens hoop geven op een grootse toekomst. En wat zegt de Bijbel, Gods Woord, dan wel over de toekomst?

‘En er zullen tekenen zijn aan zon, maan en sterren, en op de aarde benauwdheid onder de volken, in radeloosheid door het bruisen van zee en watergolven, terwijl mensen het besterven van bangheid en verwachting van de dingen die over het aardrijk komen, want de krachten van de hemelen zullen wankelen’ (Luk.21:25-26)

Voor het antwoord op die vraag wil ik daarvoor één van de vele Bijbelgedeelten die betrekking hebben over het toekomstig gebeuren, aan u voorleggen de zogenaamde ‘rede over de laatste dingen’ door Jezus Christus aan zijn discipelen gegeven, en gaf als antwoord op hun vragen die de toekomst betroffen:

‘Toen Hij nu op de Olijfberg zat, kwamen de discipelen afzonderlijk naar Hem toe en zeiden: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn en wat is het teken van uw komst en van de voleinding van de eeuw? En Jezus antwoordde en zei tot hen: kijkt u uit dat niemand u misleidt. Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus; en zij zullen velen misleiden. En u zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; let op, wordt niet verschrikt, want dit alles moet gebeuren, maar het is nog niet het einde: want volk zal tegen volk opstaan, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen hongersnoden en aardbevingen zijn in verschullende plaatsen. Dit alles is echter het begin van de weeën’ (Mat.24:3:8).

Het is niet mijn bedoeling dit Bijbelgedeelte uitvoerig te behandelen of uit te leggen, maar ik vermeld ze om de lezer duidelijk te maken dat de mensheid naarmate het einde nadert geen vredige, voorspoedige toekomst voorgespiegeld wordt, eerder het tegendeel. De Tweede Wereldoorlog, ‘de oorlog die alle oorlogen zou beëindigen’ is helaas een farce gebleken. Na de Eerste en Tweede Wereldoorlog heeft het zogenaamde vooruitgangsgeloof een behoorlijke knauw gekregen. Vooruitgangsgeloof is de opvatting, gedachte of wens dat aan de menselijke samenleving, de wereld, of de werkelijkheid als zodanig een proces ten grondslag ligt dat zich door de tijd heen ontwikkelt naar hogere stadia van volmaaktheid. Maar wees eens eerlijk en kijk eens om u heen, oorlogen, geruchten van oorlogen, hongersnoden en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen. Dat is heel wat anders wat de hedendaagse futurologen en politici u voorhouden, toch?

‘En de vierde (engel) goot zijn schaal uit op de zon, en haar werd gegeven de mensen met vuur te verbranden; en de mensen werden verbrand door grote hitte en zij lasterden de naam van God, die de macht over deze plagen had, en zij bekeerden zich niet om Hem heerlijkheid te geven. En de vijfde (engel) goot zijn schaal uit op de troon van het beest, en zijn koninkrijk werd verduisterd; en zij kauwden hun tongen van pijn en lasterden de God van de hemel vanwege hun pijnen en vanwege hun zweren, en zij bekeerden zich niet van hun werken (Openbaring 16:8-11)

En ze bekeerden zich niet! Persoonlijk zie ik deze Corona crisis als één van de vele ‘kloppen op de deur’ van rampen, die een signaal en een oproep voor de mensen zijn om zich tot God te bekeren. De toekomstige oordelen die in het boek Openbaring vermeld zijn zullen in heftigheid vele malen die van de Corona crisis overtreffen. Om bang van te worden toch? Maar wat zou dan de oorzaak kunnen zijn dat de mensen zich niet tot God bekeren, zelfs tegenovergesteld ‘ze lasterden God’? De mensen geloven niet aan God, maar als toch iemand de schuld moet hebben dan is God het wel! Op zijn minst is dat een eigenaardige reactie te noemen. Maar waarom bekeren ze zich dan niet? Ik denk dat, hier in West-Europa, God zover uit beeld is geraakt de laatste decennia dat de hedendaagse mens van Hem vervreemd is. We zijn in, wat we zouden kunnen noemen, een Godsverduistering geraakt. Men noemt dat ook wel ‘secularisatie’. Secularisatie is een proces waarbij het maatschappelijk leven zich steeds meer gescheiden ontwikkelt van de kerk en het geloof, en waarbij de godsdienst aan betekenis inboet ten gunste van rationeel denken en economische en hedonistische motieven. En dit proces is al enkele decennia bezig. De effecten daarvan zien we in leegstaande kerken en sterk verminderde kerkgang. Omdat ‘kerk’ en ‘God’ in het denken van de mens hetzelfde betekent ligt de conclusie voor de hand dat ze niets meer met God hebben.

‘Met voorbijzien dan van de tijden der onwetendheid beveelt God nu aan de mensen, dat zij zich allen overal moeten bekeren, omdat Hij een dag heeft bepaald, waarop Hij het aardrijk in gerechtigheid zal oordelen door een man die Hij daartoe heeft bestemd, waarvan Hij aan allen zekerheid heeft gegeven door Hem uit de doden op te wekken’ (Hand.17:30-31)

Wat is bekering en waarom zou ik mij moeten bekeren? Aan het begin van dit artikel is een tekst uit het boek Jesaja aangehaald dat zegt dat God van het begin ook het einde verkondigd. Het begin is de schepping beschreven in het boek Genesis, het einde is de beschrijving van de nieuwe hemel en aarde, en is beschreven in het boek Openbaring. Tussen het begin en het einde vinden we de wijze waarop God met deze wereld en zijn bewoners geschiedenis heeft geschreven. De mensheid heeft er niet veel van terecht gebracht, getuige de vele door de mens in de hand gewerkte rampen, oordelen en uitputting van de aarde; de schepping zucht en is in barensnood (Rom.8:22). Daarbij gerekend nog de zondige daden die tegens Gods normen, vermeld in de Bijbel, gedaan zijn. Alle mensen hebben gezondigd en staan schuldig ten opzichte van God, Die te rein van ogen is om het kwaad te aanschouwen. De geschiedenis met deze wereld loopt op zijn einde en ze zal geoordeeld worden. Daar God niet wil dat mensen verloren gaan maar dat allen tot bekering komen heeft Hij zijn Zoon gezonden als offer voor de zonden, waardoor de weg naar God weer openligt. Wat u moet doen? U bekeren en geloven in Jezus Christus als uw persoonlijke Middelaar en Heiland. ‘Paulus heeft verkondigd dat allen berouw moesten hebben en zich tot God moesten bekeren en werken doen, de bekering waardig’. Paulus verkondigde de bekering tot God en het geloof in onze Heer Jezus (Hand.20:21; 26:20).

‘En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, om niet. De genade van onze Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen’ (Op.22:17, 21).

______________________________________________________________